Θόδωρος Σκουζός: «Το κράτος δεν μιλάει με τους πολίτες. Είναι εχθρός τους»

  • Ο ΝΕΑΡΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΠΟΥ ΠΕΤΥΧΕ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ:

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στη ΝΑΝΤΙΑ ΓΙΑΝΝΙΡΗ, Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 27 Ιουλίου 2009

Είναι ένας άνθρωπος της διπλανής πόρτας. Ενας νέος δικηγόρος 34 ετών, απόφοιτος τριών ευρωπαϊκών πανεπιστημίων. Είναι ο άνθρωπος που προσέφυγε κατά της έκτακτης εισφοράς και πέτυχε προσωρινή αναστολή της καταβολής της. Τον Θόδωρο Σκουζό, που ανήκει στη νέα γενιά δικηγόρων, τον βλέπουμε εδώ και μία εβδομάδα πολιορκημένο από τα κανάλια, να μιλάει για μια μάχη. Την οποία ο ίδιος θεωρεί «απολύτως φυσιολογική». Ποιος είναι, όμως, αυτός ο άνθρωπος που τα έβαλε με το ισχυρότερο των υπουργείων;

«Αισθάνθηκα ότι μου βάζουν το χέρι στην τσέπη και ότι το κράτος περιφρονεί κατάφωρα το Σύνταγμα», λέει στην «Ε» ο 34χρονος δικηγόρος Θόδωρος Σκουζός

«Αισθάνθηκα ότι μου βάζουν το χέρι στην τσέπη και ότι το κράτος περιφρονεί κατάφωρα το Σύνταγμα», λέει στην «Ε» ο 34χρονος δικηγόρος Θόδωρος Σκουζός

«Κάτι που με στεναχωρεί διαρκώς στην Ελλάδα είναι ότι το κράτος δεν κάθεται στο τραπέζι να συζητήσει με τους πολίτες του, είναι όσο καιρό το γνωρίζω εχθρός τους. Σε κοιτάζει καχύποπτα είτε πας να δώσεις, είτε να πάρεις. Δεν σε βλέπει σαν προστατευόμενο μέλος ούτε καν σαν πελάτη του. Αφού, όμως, το κράτος πρέπει να έχει έσοδα πρέπει να σέβεται και τον πελάτη του, δηλαδή τον πολίτη».

  • Τι σας έκανε να αντιδράσετε, τι υπαγόρευσε την προσφυγή σας στη δικαιοσύνη;

«Μου ήρθε το εκκαθαριστικό και αισθάνθηκα ότι μου βάζουν το χέρι στην τσέπη. Το συναίσθημα που μου προκλήθηκε ήταν πως είτε το κράτος αγνοεί-περιφρονεί κατάφωρα το Σύνταγμα είτε του ξέφυγε-ξέχασε να το ελέγξει. Είμαι δικηγόρος και δεν μου επιτρέπει η επαγγελματική μου αξιοπρέπεια να πληρώσω κάτι που είναι αντισυνταγματικό».

«Κι ένας φοιτητής…»

  • Δηλαδή, θέλετε να πείτε πως βάσει των γνώσεων που έχετε, η εξαγγελία τού μέτρου σας προσέβαλε;

«Αν θέλετε την αλήθεια, όταν το άκουσα και συνειδητοποίησα ότι με αφορά, αρχικά αισθάνθηκα λίγη περηφάνεια που στα 34 μου είμαι μεταξύ αυτών που βγάζουν αρκετά και μάλιστα από τη δουλειά τους και πάντα μετά χαράς ήμουν πρόθυμος να συνεισφέρω στα οικονομικά βάρη του κράτους, στο βαθμό που μου αναλογεί. Ομως έχω ορκιστεί στο Σύνταγμα, ως δικηγόρος, και αυτά είναι συνταγματικά θέματα που ακόμα κι ένας φοιτητής μπορεί να διατυπώσει. Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις. Επικαλούμαι την αντισυνταγματικότητα και γι’ αυτό δεν πρόκειται για ατομική περίπτωση, όπως παραπλανητικά ανακοινώνει το υπουργείο».

  • Κι όμως το κράτος (υπ. Οικονομικών) θα προσφύγει κατά της απόφασης.

«Κλωθογυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας εδώ και μια βδομάδα αλλά το κράτος δεν έχει απαντήσει. Κανείς από τους διάφορους συμβούλους (με τις αμοιβές των οποίων κι εγώ επιβαρύνομαι) δεν έχει απαντήσει επί της ουσίας. Εξάλλου, είναι αντίδραση αυτή να απειλείς τους πολίτες; Αντί να κάτσουν και να συζητήσουν επί της ουσίας, λένε στην πραγματικότητα σε 200.000 φορολογούμενους να προσφύγουν στα δικαστήρια για ένα θέμα που το ορίζει ρητά το Σύνταγμα στο άρθρο 78 παράγραφος 2; Μάλιστα, τώρα, που λόγω φόρτου εργασίας χρειάζεσαι πέντε χρόνια για να πάρεις απόφαση από τα πρωτοδικεία, κάτι που αγγίζει την αρνησιδικία.

Οταν για ένα τόσο απλό θέμα τα θεσμικά όργανα του κράτους δεν απαντούν άμεσα, μετατρέπουν ένα καθαρά νομικό θέμα σε κοινωνικό και πολιτικό επειδή δεν το αντιμετωπίζουν. Κατά κάποιον τρόπο το κράτος σε κοιτάζει και πάλι λοξά, η κυβέρνηση δείχνει εχθρότητα στον πολίτη, και αυτήν τη φορά έθιξε μάλιστα την κλασική μερίδα ψηφοφόρων της».

«Ηθελε θάρρος»

  • Το δικαστήριο πάντως αποφάσισε, για εσάς, την αναστολή είσπραξης της έκτακτης εισφοράς μέχρι να συζητηθεί το ζήτημα επί της ουσίας.

«Ναι, έτσι είναι, αλλά σημειώνω πως για να βγει αυτή η πρώτη απόφαση αναστολής, το δικαστήριο κρίνει τη βασιμότητα της προσφυγής σου. Εδώ, θέλω να πω πως αισθάνθηκα θαυμασμό για την πρόεδρο που έδωσε αυτή την απόφαση εκφράζοντας την άποψή της, γιατί θεωρώ ότι λειτούργησε κατά συνείδηση, υπακούοντας στο Σύνταγμα. Και ανέλαβε μεγάλο βάρος. Ηθελε θάρρος αυτό».

  • Τι μήνυμα στέλνει αυτή η επιτυχής μέχρι στιγμής κίνησή σας; Τι σας λένε στο περιβάλλον σας για το γεγονός ότι κυνηγήσατε το δίκιο;

«Αυτό που θα ‘θελα περισσότερο είναι ο κόσμος να μη στέκεται στις εντυπώσεις που προκαλούνται από μια διαταγή αλλά να σκέφτεται επί της ουσίας, να ανοίξει το Σύνταγμα, όπως και οι ιθύνοντες, και να το σκεφτούν λογικά. Το ίδιο λέω και για τους δημοσιογράφους, που αυτές τις ημέρες καίγονται για το θέμα. Αυτό που έκανα εγώ μπορούσε να το έχει κάνει κάθε εγγράμματος άνθρωπος.

Από το περιβάλλον μου με ρωτούν αν θα πρέπει να πληρώσουν τώρα ή με συγχαίρουν για το νομικό σκέλος ή μου λένε “καλά τους έκανες”. Κάτι που δεν ταιριάζει καθόλου με τη δική μου αντιμετώπιση».*

Leave a Reply

