ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ: «Υπουργός ήταν ο Μανούσης»

  • Ο προκάτοχος και ο διάδοχος του κ. Παυλίδη μιλούν για τη μάχη των άγονων γραμμών

Για τη μάχη των άγονων γραμμών, αλλά και για τον χορό των εκατομμυρίων που στήθηκε γύρω από αυτές τις διαδικασίες στο υπουργείο Ναυτιλίας, μιλούν σήμεραστο «Βήμα» δύο πολιτικά πρόσωπα που έχουν γνώση της κατάστασης που επικρατεί στην ακτοπλοΐα τα τελευταία χρόνια, αλλά και των επιχειρηματικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν. Ο κ. Ν. Σηφουνάκης, ο υπουργός που παρέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας στον κ. Αρ. Παυλίδη τον Μάρτιο του 2004, υπογραμμίζει ότι ο διάδοχός του κατεδάφισε το έργο της προηγούμενης κυβέρνησηςκαι παρέδωσε το χαρτοφυλάκιό του στον εφοπλιστή κ. Φ. Μανούση. Ο κ. Γ. Βουλγαράκης παρέλαβε το υπουργείο Ναυτιλίας από τον κ. Παυλίδη τον Σεπτέμβριο του 2007 και υποστηρίζει ότι εφοπλιστές όπως οι κκ. Φ. Μανούσης και Γερ. Αγούδημος, οι οποίοι αποβάλλονται τώρα από τις άγονες γραμμές, «μεγαλούργησαν» επί ΠαΣοΚ και περιορίστηκαν από τη ΝΔ. Η κυβέρνησηπαρέδωσε την ακτοπλοΐα σε «ημέτερους ακτοπλόους με τριτοκοσμικά σκάφη», επισημαίνει ο κ. Σηφουνάκης, καταγγέλλοντας ότι επί ΝΔ οι επιχορηγήσεις των άγονων γραμμών εκτοξεύτηκαν από τα 20 στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο κ. Βουλγαράκης αντικρούει τις κατηγορίες, υπενθυμίζοντας ότι η ΝΔ κατάργησε τις περίφημες «άδειες σκοπιμότητας» που θέσπισε το 2002 το ΠαΣοΚ, καθιερώνοντας το να αποφασίζει μόνος του ο εκάστοτε υπουργός πού θα δρομολογήσει τα πλοία του ο κάθε πλοιοκτήτης και ποια νησιά θα εξυπηρετεί.

  • Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση θα ναυαγήσει στην άγονη γραμμή;

«Δυστυχώς τα ναυάγια της κυβέρνησης είναι πολλά. Αναλογισθείτε ότι μόνο τους τέσσερις τελευταίους μήνες, η Βουλή ασχολήθηκε με την σύσταση τριών Εξεταστικών Επιτροπών, γεγονός πρωτοφανές στα μεταπολιτευτικά κοινοβουλευτικά χρονικά. Είτε τελικά βουλιάξει προσκρούοντας στον ύφαλο του δωδεκανήσιου βουλευτή είτε ρυμουλκηθεί προσωρινά στα αβαθή θολά νερά, στο τέλος το κυβερνητικό σκάφος θα αναγκαστεί να το εγκαταλείψει. Θα το αναλάβει νέος καπετάνιος με νέο πλήρωμα. Θα είναι απίθανο να επισκευαστεί και έτσι θα πρέπει να ναυπηγήσει νέο. Το κράτος χρειάζεται ανασύνταξη και θα απαιτηθεί για αυτό σκληρή και επίπονη δουλειά».

  • Εσείς ήλθατε από την πρώτη στιγμή σε σφοδρή σύγκρουση με την πολιτική του κ. Παυλίδη. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι ευθύνες του για την κατάσταση που επικρατεί στο Αιγαίο;

«Παρέμεινα στο υπουργείο Αιγαίου την περίοδο 2000-2004. Πριν από πέντε ακριβώς χρόνια τού παρέδωσα όλους τους φακέλους, όπως τη σε εξέλιξη διαδικασία ναυπήγησης νέων πλοίων με το σύστημα Ρrivate Finance Ιnitiative κατόπιν συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Επίσης το μεγάλο νομοθετικό έργο με πάνω από 20 προεδρικά διατάγματα για την προστασία από την υπερδόμηση του περιβάλλοντος του Αιγαίου και έναν νόμο για την απόσυρση κτιρίων μη συμβατών με τη μικροκλίμακα του Αιγαίου. Το μεν πρόγραμμα της ναυπήγησης σκαφών το σταμάτησε διότι έτσι ήθελαν οι “ημέτεροι” ακτοπλόοι, που κέρδιζαν ζεστό χρήμα χωρίς να επενδύσουν ούτε μία δεκάρα, διατηρώντας τα τριτοκοσμικά σκάφη τους. Το δε θεσμικό έργο για το περιβάλλον το ακύρωσε διότι έτσι επέβαλαν οι σπεκουλαδόροι της γης».

  • Οταν λέτε ότι οι ακτοπλόοι εισπράττουν ζεστό χρήμα από τις επιδοτήσεις σε ποσόν αναφέρεστε;

«Ως το 2004 εδαπανώντο 20 εκατ. ευρώ ετησίως για τις 50 άγονες γραμμές. Επειτα από το 2004 εδίδοντο 100 εκατ. ευρώ ετησίως για τις ίδιες γραμμές. Δηλαδή “επέτυχε” να πενταπλασιάσει τη δαπάνη και ταυτόχρονα να χειροτερέψει όσο ποτέ την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των Αιγαιοπελαγιτών».

  • Πρόκειται για προσωπική πολιτική του κ.Παυλίδη; Μήπως σε έναν βαθμό ο πρώην υπουργός είναι και «θύμα» των επιλογών της κυβέρνησής του;

«Υπάρχει η συλλογική κυβερνητική ευθύνη, όταν διέλυσαν το σύστημα ακτοπλοϊκών συνδέσεων, όταν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας πενταπλασίασε την ετήσια δαπάνη για τις άγονες γραμμές και τη λεία του δημόσιου χρήματος την κατεύθυναν στους “φίλους” τους. Ο κ. Παυλίδης είναι θύμα και του εαυτού του. Του είχα πει το 2004, κατά την τελετή παράδοσης του υπουργείου και του το θύμισα και προχθές στη Βουλή, λέγοντάς του ότι τους συγκεκριμένους τυχάρπαστους ακτοπλόους εγώ τους χειρίστηκα, δεν με χειρίστηκαν. Ολοι στο Αιγαίο γνώριζαν μετά το 2004 ότι στην καρέκλα του υπουργού Αιγαίου δεν καθόταν ο Παυλίδης. Ο κ. Μανούσης ήταν ο υπουργός. Παρέδωσα ένα σύστημα συνδέσεων των νησιών όχι τέλειο, αλλά λειτουργούσε, εξυπηρετούσε. Κατάφερε να το διαλύσει».

  • Τι θα κάνετε με τις ισχύουσες μακροχρόνιες συμβάσεις που θα παραλάβετε από τη ΝΔ αν γίνετε κυβέρνηση; Θα καταφέρετε να ανατρέψετε το καθεστώς που υπάρχει στις θαλάσσιες συγκοινωνίες;

«Θα ξεκινήσουμε από την αρχή. Το πρό γραμμα της ΕΕ για τη ναυπήγηση νέων πλοίων χάθηκε. Θα πρέπει να ξαναβρούμε πρόγραμμα, η μελέτη αξιολόγησης χρειάζεται αναπροσαρμογή. Αν δεν υπάρξει ναυπήγηση σκαφών δεν υπάρχει λύση και ήδη χάθηκαν πολλά χρόνια. Πράγματι θα βρούμε μακροχρόνιες συμβάσεις τις οποίες δεν θα μπορούμε να ακυρώσουμε χωρίς να καταβάλλουμε αποζημιώσεις. Θα τις καταγγείλουμε, αναλαμβάνοντας το κόστος να πέσουμε σε μακροχρόνια δικαστική διαμάχη με τους ακτοπλόους. Δεν υπάρχει περίπτωση όμως να επιτρέψουμε αυτή την κατασπατάληση χρήματος που γίνεται σήμερα».

  • Υπάρχει στην πραγματικότητα μια αποδοτική λύση για τα δρομολόγια της άγονης γραμμής;

«Κατ΄ αρχάς ο όρος “άγονες γραμμές” είναι αδόκιμος, πιο σωστό είναι “μη οικονομικά ανταποδοτικές” εξ ου και η φροντίδα του κράτους, που είναι η ελάχιστη υποχρέωσή του έναντι των νησιωτών. Σας ερωτώ, είναι δίκαιο το κράτος να φτιάχνει νέους αυτοκινητοδρόμους, νέες σιδηροδρομικές γραμμές για τους πολίτες της Ηπειρωτικής Ελλάδας και οι νησιώτες να είναι έρμαια των Μανούσηδων; Η έννοια του μεταφορικού ισοδύναμου δεν ισχύει για αυτούς. Ο πολίτης της ηπειρωτικής χώρας μπορεί να μετακινηθεί με τρένο, λεωφορείο, αυτοκίνητο ΙΧ, με ποδήλατο, ο νησιώτης έχει ένα σταθερό μέσο, το πλοίο. Η επιδότηση είναι αναγκαία αλλά με την προϋπόθεση της παροχής αξιοπρεπών υπηρεσιών, την ύπαρξη σταθερότητας και συχνότητας στην ακτοπλοϊκή επικοινωνία».

  • Από τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, πιστεύετε ότι υπάρχουν αποδείξεις ενοχής του κ.Παυλίδη;

«Δεν θα υποκαταστήσω τη Δικαιοσύνη. Ο ίδιος ο κ. Παυλίδης, όμως, ομολόγησε στη Βουλή ότι επιφύλαξε διαφορετική μεταχείριση στον κ. Μανούση επειδή ήταν πολιτικά ομογάλακτος. Το αλισβερίσι μεταξύ τους ξεκίνησε επειδή ήταν στο ίδιο κόμμα. Ο διευθυντής του γραφείου του δεν είναι τυχαίο πρόσωπο, δεν μπορεί να πηγαίνει κάθε τρεις και λίγο στο γραφείο του επιχειρηματία, διότι είναι σαν να πηγαίνει ο υπουργός. Δεν πρόκειται για πολιτική ευθύνη. Εδώ έχουμε συνδιαλλαγή».

  • Διαπιστώνουμε,ωστόσο,ότι το ΠαΣοΚ αρχικά διατηρούσε χαμηλούς τόνους στην υπόθεση αυτή, σε αντίθεση με τη στάση που τήρησε στο σκάνδαλο του Βατοπαιδίου.

«Το ΠαΣοΚ έχει την εμπειρία του 1989, όπου ο Παπανδρέου οδηγήθηκε στο Ειδικό Δικαστήριο για τα νοσήλια και θέλει η θέση του να είναι τεκμηριωμένη, χωρίς φανατισμό. Το μεγάλο σκάνδαλο είναι ότι η κυβέρνηση μεταξύ δύο υποθέσεων που θα έπρεπε να ερευνηθούν από τη Βουλή, το σκάνδαλο του Βατοπαιδίου και την υπόθεση Παυλίδη- Μανούση, επέλεξε την ελάσσονα».

  • Συνέντευξη στη ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 12 Απριλίου 2009

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s