Γ. ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗΣ: «Τα ίδια γίνονταν και με το ΠαΣοΚ»

  • Ο προκάτοχος και ο διάδοχος του κ. Παυλίδη μιλούν για τη μάχη των άγονων γραμμών

Για τη μάχη των άγονων γραμμών, αλλά και για τον χορό των εκατομμυρίων που στήθηκε γύρω από αυτές τις διαδικασίες στο υπουργείο Ναυτιλίας, μιλούν σήμερα στο «Βήμα» δύο πολιτικά πρόσωπα που έχουν γνώση της κατάστασης που επικρατεί στην ακτοπλοΐα τα τελευταία χρόνια, αλλά και των επιχειρηματικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν. Ο κ. Ν. Σηφουνάκης, ο υπουργός που παρέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας στον κ. Αρ. Παυλίδη τον Μάρτιο του 2004, υπογραμμίζει ότι ο διάδοχός του κατεδάφισε το έργο της προηγούμενης κυβέρνησης και παρέδωσε το χαρτοφυλάκιό του στον εφοπλιστή κ. Φ. Μανούση. Ο κ. Γ. Βουλγαράκης παρέλαβε το υπουργείο Ναυτιλίας από τον κ. Παυλίδη τον Σεπτέμβριο του 2007 και υποστηρίζει ότι εφοπλιστές όπως οι κκ. Φ. Μανούσης και Γερ. Αγούδημος, οι οποίοι αποβάλλονται τώρα από τις άγονες γραμμές, «μεγαλούργησαν» επί ΠαΣοΚ και περιορίστηκαν από τη ΝΔ. Η κυβέρνηση παρέδωσε την ακτοπλοΐα σε «ημέτερους ακτοπλόους με τριτοκοσμικά σκάφη», επισημαίνει ο κ. Σηφουνάκης, καταγγέλλοντας ότι επί ΝΔ οι επιχορηγήσεις των άγονων γραμμών εκτοξεύτηκαν από τα 20 στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο κ. Βουλγαράκης αντικρούει τις κατηγορίες, υπενθυμίζοντας ότι η ΝΔ κατάργησε τις περίφημες «άδειες σκοπιμότητας» που θέσπισε το 2002 το ΠαΣοΚ, καθιερώνοντας το να αποφασίζει μόνος του ο εκάστοτε υπουργός πού θα δρομολογήσει τα πλοία του ο κάθε πλοιοκτήτης και ποια νησιά θα εξυπηρετεί.

  • Κύριε Βουλγαράκη, σωστά κατά τη γνώμη σας, η Βουλή αποφάσισε να συστήσει Προανακριτική Επιτροπή για την υπόθεση Παυλίδη;

«Από την ώρα που ήλθε στη Βουλή η υπόθεση- έστω και με τον τρόπο που ήλθε-, δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Επρεπε να διερευνηθεί σε όλο της το βάθος για να χυθεί άπλετο φως και για να μην υπάρχουν σκιές και υποσημειώσεις. Αυτό άλλωστε ζήτησε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο και ο κύριος Παυλίδης».

  • Εννοείται δηλαδή ότι κακώς ήλθε στη Βουλή;

«Δεν είναι τυχαίο ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης τονίστηκε απ΄ όλες τις πτέρυγές της και ιδιαίτερα από το ΠαΣοΚ ότι ο δικαστικός λειτουργός που ασχολήθηκε με την υπόθεση κινήθηκε έξω από τα όρια που του επέτρεπε το Σύνταγμα. Αυτό συνεπώς είναι ένα μεγάλο θέμα που επίσης πρέπει να ερευνηθεί».

  • Με την ευκαιρία αυτή έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση για την κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Ποια είναι η άποψή σας;

«Το ότι πρέπει να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις στον νόμο είναι απολύτως βέβαιο. Ειδικά όσον αφορά την αύξηση των ετών που παραγράφονται τα αδικήματα. Το να καταργηθεί το ειδικό αυτό καθεστώς, όμως, θα είναι τεράστιο λάθος και θα οδηγήσει τη πολική ζωή της χώρας σε απίστευτες περιπέτειες. Σας θυμίζω ότι κάτι παρόμοιο είχε συμβεί με τη θέσπιση του επαγγελματικού ασυμβιβάστου, όπου η Βουλή αναγκάστηκε να ξαναπάρει πίσω τη διάταξη έπειτα από κάποια χρόνια. Ο πολιτικός βίος της χώρας, όμως, δεν μπορεί να κινείται ανάμεσα σε ακρότητες και υπερβολές. Δεν βοηθάει κανέναν αυτό».

  • Κάποιους συναδέλφους σας όμως τους ενόχλησε το ύφος του κ. Παυλίδη κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του και μάλιστα αρκετοί ζήτησαν να παραιτηθεί.

«Οταν βρίσκεται κάποιος στη θέση που βρέθηκε ο κ. Παυλίδης, σε καθεστώς δηλαδή έντονης συγκινησιακής φόρτισης, σημασία έχει η ουσία και όχι η εκφορά του λόγου ή το ύφος του ομιλητή. Το γεγονός ότι υπάρχει μια κατηγορία που διερευνάται για τον κ. Παυλίδη δεν σημαίνει καθόλου ότι είναι ένοχος. Δεν μπορεί να αγνοεί κανείς το τεκμήριο της αθωότητας. Αλλωστε γι΄ αυτό συνεστήθη και η ειδική Επιτροπή της Βουλής, για να διερευνήσει την ουσία του ζητήματος. Συνεπώς ωσότου υπάρξει το πόρισμα της Προανακριτικής, δεν υπάρχει κατά τη γνώμη μου τέτοιο ζήτημα».

  • Πιστεύετε ότι η υπόθεση αυτή μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για πρόωρες εκλογές, από την ώρα μάλιστα που ο κ. Παυλίδης έχει διακηρύξει όλους τους τόνους ότι δεν πρόκειται να παραιτηθεί;

«Εξ όσων κατάλαβα, η άρνηση του κ. Παυλίδη να παραιτηθεί αφορούσε την παρούσα φάση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Αν από την Προανακριτική Επιτροπή προκύψουν αδιάσειστα στοιχεία που να αποδεικνύουν την ενοχή του, και συνεπώς την παραπομπή του στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, εκτιμώ ότι και ίδιος θα επανεξετάσει τη στάση του. Σε κάθε περίπτωση, δεν βλέπω ότι θα πάμε σε πρόωρες εκλογές εξαιτίας αυτής της υπόθεσης».

  • Το ΠαΣοΚ καταγγέλλει ότι στην ακτοπλοΐα των άγονων γραμμών κλείσατε τα μάτια σε παρανομίες και στην παραβίαση των κανόνων ασφαλείας από εφοπλιστές που επιδίωκαν τον εύκολο πλουτισμό. Εσείς, όταν διαδεχθήκατε τον κ. Παυλίδη, αυτή την κατάσταση παραλάβατε;

«Φυσικά και όχι. Για όλα τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια υποχρεωτικά υπάρχουν συγκεκριμένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, που αυστηρά η ελληνική και διεθνής νομοθεσία προβλέπουν. Πρέπει δε να πω ότι τα πλοία μας είναι από τα ασφαλέστερα και αν υπάρχουν υπόνοιες παραβίασης κανόνων ασφαλείας θα πρέπει άμεσα να καταγγέλλονται στην επιθεώρηση εμπορικών πλοίων, ώστε να γίνονται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι».

  • Λέγεται επίσης ότι γύρω από τις άγονες γραμμές έχει στηθεί ένας χορός εκατομμυρίων, μιλάνε για χαριστικές συμβάσεις σε εφοπλιστές…

«Είναι γνωστό ότι ως τον Νοέμβριο του 2002 δίνονταν οι περίφημες “άδειες σκοπιμότητας”, δηλαδή ο εκάστοτε υπουργός αποφάσιζε πού θα δρομολογήσει τα πλοία του ο κάθε πλοιοκτήτης και ποια νησιά θα εξυπηρετεί. Γύρω από αυτή τη διαδικασία υπήρχαν πράγματι μεγάλα ερωτηματικά και αρκετή σκόνη. Από το 2002 όμως και μετά, οι άδειες αυτές καταργήθηκαν. Σήμερα λοιπόν, αν ένα καράβι είναι αξιόπλοο, δεν απαιτείται άδεια του υπουργού για να δρομολογηθεί. Ο κάθε πλοιοκτήτης ανεμπόδιστα δηλώνει σε ποια γραμμή θα δρομολογηθεί το πλοίο του. Οσον αφορά τις επιδοτούμενες γραμμές, συνεχίζουν να διεξάγονται διεθνείς μειοδοτικοί διαγωνισμοί με γνωστούς εκ των προτέρων όρους και προϋποθέσεις από ανεξάρτητες επιτροπές, ώστε να διασφαλίζεται η απόλυτη διαφάνεια».

  • Το ΠαΣοΚ υποστηρίζει ότι ή αντιληφθήκατε πως έχετε να κάνετε με ανέντιμους εφοπλιστές αλλά τους ανεχθήκατε επειδή ήταν του κόμματος, ή δεν τους αντιληφθήκατε επειδή είσαστε εντελώς άπειροι. Τι από τα δύο συνέβη;

«Η Νέα Δημοκρατία κυβερνά από το Μάρτιο του 2004. Οι ακτοπλόοι στους οποίους αναφέρεστε, μεγαλούργησαν επί των ημερών του ΠαΣοΚ σε επιδοτούμενες γραμμές με τα ίδια, αν όχι με περισσότερα πλοία, από αυτά που έχουν και σήμερα. Οπως δε εξηγήθηκε στη Βουλή, από τον Μάρτιο του 2004 και μετά εισέπραξαν αναλογικά λιγότερες επιδοτήσεις σε σχέση με το παρελθόν. Αρα αυτά που υποστηρίζονται από το ΠαΣοΚ εμπίπτουν στη γενικότερη και συνηθισμένη αντιπολιτευτική του ρητορεία και ως εκ τούτου είναι άνευ αξίας. Είναι εξ άλλου γνωστό ότι η διαδικασία των διαγωνισμών από το 2002 παραμένει ως και σήμερα η ίδια και καθορίζει συγκεκριμένα πλαίσια που δεν επιτρέπουν οποιαδήποτε πολιτική παρέμβαση».

  • Εχει άδικο ο διάδοχός σας κ. Παπαληγούρας που ανακοίνωσε πρόσφατα την αποβολή των εταιρειών Μανούση και Αγούδημου από τις άγονες γραμμές;

«Σας είπα και πριν, ότι για τις επιδοτούμενες γραμμές διεξάγονται δημόσιοι ανοικτοί διεθνείς μειοδοτικοί διαγωνισμοί. Υπάρχουν αυστηρές διαδικασίες και ανεξάρτητες επιτροπές για τη διεξαγωγή των διαγωνισμών αυτών. Δεν αποφασίζει ο εκάστοτε υπουργός ποιος “θα μείνει” και ποιος “θα φύγει”. Χωρίς να γνωρίζω τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, φαντάζομαι ότι οι επιτροπές θα αιτιολόγησαν του λόγους για τους οποίους κάποιοι προκρίθηκαν και κάποιοι απορρίφθηκαν».

  • Συνέντευξη στον Β. ΧΙΩΤΗ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 12 Απριλίου 2009

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s