Μελίνα Μερκούρη [3]

https://i0.wp.com/img291.imageshack.us/img291/7528/0006iu5.jpg

Η Στέλλα, η Ιλια και η Φαίδρα

Στην περίφημη αφίσα της «Στέλλας» του Κακογιάννη, που φιλοτέχνησε ο ζωγράφος και μάστορας της γιγαντοαφίσας Γιώργος Βακιρτζής, μέσα από έντονες εξπρεσιονιστικές πινελιές τονίζεται ο ερωτισμός, η περηφάνια και η μαγκιά της Μελίνας Μερκούρη.
Την ίδια εποχή, οι γάλλοι ομότεχνοί του προτιμούν να προβάλλουν τη φινέτσα και το πάθος της πρωταγωνίστριας με ένα κατακόκκινο μαντίλι στο λαιμό της. Στη γερμανική εκδοχή της αφίσας, όμως, βλέπουμε τη Μελίνα με τον Γιώργο Φούντα να «υποδύονται» την Ντέμπορα Κερ και τον Μπαρτ Λάνκαστερ στη σκηνή με το τολμηρό φιλί στην παραλία, της ταινίας «Οσο υπάρχουν άνθρωποι»…Από τα πρώτα της κινηματογραφικά βήματα η Μελίνα Μερκούρη έγινε σταρ με διεθνή εμβέλεια. Το μύθο της ταξίδεψαν στο εξωτερικό και οι αφίσες των ταινιών της: από τη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Ρώμη, ως τη Βαρσοβία, το Μεξικό, το Μπουένος Αϊρες, το Τόκιο. Το επιβεβαιώνει ο ογκώδης, πολυτελής τόμος «Μελίνα. Κυριακή για πάντα» (εκδόσεις «Κέρκυρα») που περιλαμβάνει την πλούσια συλλογή του Γιώργου Πηλιχού. Εκτός από τις κινηματογραφικές αφίσες της Μελίνας από όλο τον κόσμο, η έκδοση περιλαμβάνει τις υποθέσεις των ταινιών όπου πρωταγωνίστησε και κείμενα των Ζυλ Ντασσέν, Τζακ Λανγκ, Κώστα Γεωργουσόπουλου, Αγγελου Δεληβορριά, Ντένης Βαχλιώτη, Σπύρου Μερκούρη και Γιώργου Πηλιχού.
  • Από 15 χώρες

Από το 1999, έπειτα από εντατική έρευνα στο εξωτερικό, ο συλλέκτης συγκέντρωσε 479 αφίσες, αρκετές γνωστών καλλιτεχνών του είδους (Oliveti, Jano, Nistri, Yves Thos, Deseta, Nano, Biffignandi, Freidenreich κ.ά.), που αποτυπώνουν τη λάμψη της Μελίνας στον κινηματογραφικό φακό. Ο αριθμός εντυπωσιάζει: βρήκε 46 αφίσες από 15 διαφορετικές χώρες για το «Ποτέ την Κυριακή» και 82 αφίσες από 16 χώρες για το «Τοπ Καπί», που αποτελούν και τις μεγαλύτερες επιτυχίες της.

Εξπρεσιονιστικές, με πλούσια χρώματα, άλλοτε φωτορεαλιστικές ή με βάση την αντίθεση της διχρωμίας, οι αφίσες αυτές εκφράζουν τα κυρίαρχα ρεύματα της τέχνης και της γραφιστικής της δεκαετίας του ’50 και του ’60, αλλά και την ιδιαίτερη κουλτούρα κάθε χώρας.

Συγκλίνουν σε κάτι πολύ απλό και ταυτόχρονα πολύ δύσκολο: προσπαθούν να αποτυπώσουν πάνω στο χαρτί τον έμφυτο ερωτισμό, τη φλόγα, τη γοητεία της Μελίνας. Αυτή τη λάμψη της «ελληνίδας θεάς», που δεν θάμπωσε με το πέρασμα του χρόνου.

Η ιταλική αφίσα της «Στέλλας» έχει την αισθητική τής Τσινετσιτά. Στις αφίσες για την ταινία του Τζόζεφ Λόουζι «Η Τσιγγάνα και ο τζέντλεμαν», η Μελίνα με μαύρα μαλλιά μεταμορφώνεται σε Κάρμεν. Οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές αφίσες του «Ποτέ την Κυριακή» έχουν μοντέρνο, λιτό ύφος, αντιθέτως η ιαπωνική δείχνει μια τόσο πληθωρική Μελίνα, που την παραμορφώνει.

Για τη διαφήμιση της «Φαίδρας», οι Αμερικανοί επέλεξαν τη σκηνή που η Μελίνα και ο Αντονι Πέρκινς είναι αγκαλιασμένοι, τα πρόσωπά τους όμως είναι τόσο αφαιρετικά, που σχεδόν δεν διακρίνονται: πρωτοπορία ή πουριτανισμός; Αντιθέτως, στις αφίσες του «Τοπ Καπί» το έντονο βλέμμα της πρωταγωνίστριας προβάλλει, γεμάτο μυστήριο, πάνω από μια βεντάλια. Εν έτει 1969, η αφίσα για τη «Βασίλισα του Σικάγου» του Νόρμαν Τζούισον έχει κάτι από την ψυχεδέλεια και την ποπ διάθεση της εποχής.

«Ακόμα και σε ταινίες που η συμμετοχή της Μελίνας ήταν μικρή, η μορφή της στην αφίσα κυριαρχούσε», επισημαίνει στην έκδοση ο Σπύρος Μερκούρης. Ακόμα κι όταν το πρόσωπό της δεν φαίνεται, αρκεί ένα σύμβολο για να το αναδείξει: στην πολωνική αφίσα του «Ποτέ την Κυριακή» μια γόβα παραπέμπει στα καλλίγραμμα πόδια της.

«Η τέχνη της αφίσας ξαναφέρνει στο νου την ψυχή μιας ταινίας. Παγώνει ένα πλάνο στα μάτια του θεατή και χτυπά μια δυνατή χορδή του έργου», σημειώνει ο Γ. Πηλιχός. Στις αφίσες «καμιά δεν είναι η Μελίνα. Κρατούν, όμως κομμάτια της. Ακόμη και σε εκείνες που δεν απεικονίζεται, βρίσκεις στοιχεία-φετίχ δικά της».

  • Της ΠΑΡΗΣ ΣΠΙΝΟΥ,  ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 7 – 01/03/2009

One response to “Μελίνα Μερκούρη [3]

  1. ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Συγκαλέσαμε σήμερα το Συμβούλιο για να ασχοληθούμε με μια άσχημη εξέλιξη στις διαδικασίες δεοντολογίας της Γνωσιακής Συμπεριφοριστικής Θεραπείας, που φαίνεται να απειλεί τα θεμέλια του οικοδομήματος στο οποίο εργαζόμαστε.

    ΜΙΡΑΝΤΑ (θεραπεύτρια χωρίς μεταπτυχιακούς τίτλους)

    Εννοείτε κύριε Πρόεδρε την εξώπορτα του διαμερίσματος της Σχολής μας, που είναι συγχρόνως και η πόρτα του ασανσέρ μας; Το ξέρω, δεν ανοίγει καλά, κολλάει στο πάτωμα και όσοι μπαίνουν στο Ινστιτούτο, το κάνουν σπρώχνοντας την πόρτα…. Ευτυχώς, δεν είχαμε μέχρι σήμερα πολύ ευτραφείς…..

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Όχι ρε Μιράντα, δεν μιλάμε για τη συντήρηση του διαμερίσματος, για την οποία είσαι προσωπικά υπεύθυνη. Έχει να κάνει με την Κατερίνα την οποία καλέσαμε σήμερα εδώ.

    ΚΑΤΕΡΙΝΑ (θεραπεύτρια)

    Τι έκανα πάλι εγώ. Επειδή γέννησα μωρό;

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Όπως ξέρεις Κατερίνα, το Κέντρο μας είναι το μοναδικό Κέντρο στην Ελλάδα, που παρέχει αξιόπιστη Μεταπτυχιακή εκπαίδευση στη Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία, σύμφωνα με τα στάνταρντς του Ευρωπαϊκού Κέντρου Συμπεριφοριστικής Θεραπείας. Βέβαια δεν μας αναγνωρίζει το Beck Institute στην Πενσυλβάνια των ΗΠΑ, του θεμελιωτή της θεωρίας, του Aaron Beck, αλλά αυτό είναι μια λεπτομέρεια…

    ΜΙΡΑΝΤΑ (θεραπεύτρια χωρίς μεταπτυχιακούς τίτλους)

    Είχε τολμήσει κάποιος θεραπευόμενος να έρθει σε μένα και του ξέφυγε το όνομα της Judith Beck. Τον ξαπέστειλα την ίδια μέρα λέγοντάς του «εσείς μισείτε αυτό που εγώ αγαπώ» …………. (Διορθώνει τη σινιέ φούστα της και παίρνει μια έκφραση σαν της Τζένιφερ Άνιστον)

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Εσύ Κατερίνα δέχτηκες σαν πελάτη, την κόρη αυτού του αχρείου που έφυγε από την γνωστή μας συνάδελφο θεραπεύτρια και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της. Αυτά είναι ανεπίτρεπτα.

    ΚΑΤΕΡΙΝΑ

    Δεν είναι ακριβώς έτσι. Μου τηλεφώνησε τον περασμένο Ιούνιο. Όμως έλειπα συνεχώς και ο τηλεφωνητής μου απαντούσε «Το Ιατρείο θα παραμείνει κλειστό λόγω εγκυμοσύνης». Τελικά γέννησα, αλλά τι να έγραφα στον τηλεφωνητή. Έτσι κάποια στιγμή απάντησα στο τηλεφώνημά του.

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Τι σου είπε;

    ΚΑΤΕΡΙΝΑ

    Επειγόταν για την κατάσταση της κόρης του. Του είπα να περιμένει να περάσουν ο Ιούλιος και ο Αύγουστος και να τα πούμε από το Σεπτέμβριο, ώστε εγώ να ασχοληθώ με τη δική μου κόρη και όχι με τη δική του. Περίμενα να αγανακτήσει, να με βρίσει και να πάει σε άλλη θεραπεύτρια.

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Μα είσαι με τα καλά σου Κατερίνα. Εμείς εδώ στο Κέντρο μας έχουμε ερμηνεύσει τη δεοντολογία σε τρόπο ώστε να μη δεχόμαστε ποτέ κάποιο θεραπευόμενο, άμα έχει φύγει από προηγούμενη συνάδελφό μας. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια…

    ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ (ψυχολόγος – θεραπεύτρια που φοράει άσπρη στολή γιατρού και ακουστικά στο λαιμό).

    Και σε μένα είχε έρθει αυτός ο γελοίος και του είχα ζητήσει να έχω τη γνώμη της προηγούμενης θεραπεύτριάς του. Δεν δέχομαι ποτέ κανέναν χωρίς το παρελθόν του.

    ΚΑΤΕΡΙΝΑ

    Μα γιατί δεν επεμβαίνει η ίδια η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και πρέπει να βγάζουμε εμείς το φίδι από την τρύπα;

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Γιατί απλούστατα Κατερίνα μου, η Αναπληρώτρια Καθηγήρια έχει ασυμβίβαστο και δεν μπορεί να διακινδυνέψει να μάθει η Εφορία ότι δέχεται πελατεία, χωρίς να κόβει αποδείξεις. Τόσο δύσκολο είναι να το καταλάβεις;

    ΚΑΤΕΡΙΝΑ

    Τέλος πάντων, έμαθα από τη Χριστίνα, ότι κύριος αυτός περιμένει ακόμα να μου στείλει την κόρη του. Δεν άντεξα και του είπα ότι «προσέλαβα μια παραδουλεύτρα στο σπίτι. Για να επιβλέπω την παραδουλεύτρα δεν μπορώ να λείπω πολύ από το σπίτι, άρα θα πηγαίνω όσο το δυνατόν λιγότερο στη δουλειά μου. Και κατά συνέπεια δεν θα αναλάβω καινούργιες περιπτώσεις και άρα δεν θα αναλάβω την κόρη σας».

    ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΕΠΟΠΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

    Ας ελπίσουμε ότι το θέμα θα κλείσει έτσι μεταξύ μας, δεν θα το μάθει κανείς, και πολύ περισσότερο η Εφορία. Έτσι θα σώσουμε το γόητρο της Γνωσιακής Συμπεριφοριστικής Θεραπείας όπως την ασκούμε εμείς και θα αποφύγουμε να γίνουμε για μια ακόμα περίγελως του Beck Institute στην Πενσυλβάνια των ΗΠΑ. …….Μιράντα να φροντίσεις να μη γραφτεί τίποτα από αυτά που είπαμε στο διαδίκτυο.

    ΜΙΡΑΝΤΑ (θεραπεύτρια χωρίς μεταπτυχιακούς τίτλους)
    (Επιθεωρώντας τα νύχια της και τη φούστα της). Μάλιστα κύριε Επόπτη. Να είστε ήσυχος

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s