Γιάννης Παπαθανασίου: Δεν αποκλείονται νέα φορολογικά μέτρα

Ανοικτό αφήνει το ενδεχόμενο λήψης ακόμη και φορολογικών μέτρων, προκειμένου να μειωθεί το έλλειμμα, ο υπουργός Οικονομίας, Γιάννης Παπαθανασίου. Στη συνέντευξή του στην «Κ», ξεκαθαρίζει ότι βασική προτεραιότητα είναι να δοθεί ένα σαφές μήνυμα δημοσιονομικής πειθαρχίας στις αγορές, ώστε να μην επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο το κόστος του δανεισμού. Ετσι, τονίζει ότι εάν οι προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας δεν επιβεβαιωθούν ή εάν δεν επιτευχθούν οι στόχοι για τα έσοδα και τις δαπάνες, δεν θα διστάσει να πάρει και φορολογικά μέτρα. Επίσης προαναγγέλλει μια σφικτή εισοδηματική πολιτική, που θα καλύπτει μεν τον πληθωρισμό, αλλά δεν θα απειλεί τη δημοσιονομική προσαρμογή, όμως απορρίπτει τη σύσταση του διοικητή της ΤτΕ κ. Γ. Προβόπουλου, για μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ από φέτος. Επίσης, ο κ. Παπαθανασίου επισημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να χορηγήσει νέο πακέτο ενίσχυσης των τραπεζών όπως αυτό των 28 δισ. ευρώ και σημειώνει ότι εάν κάποια τράπεζα χρειασθεί ρευστότητα θα πρέπει να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι σε αυτήν θα συμμετάσχει και το Δημόσιο. Ο υπουργός Οικονομίας εκτιμά επίσης ότι η Ελλάδα δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα στον δανεισμό και την εξυπηρέτηση του χρέους, ενώ δηλώνει βέβαιος ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα ενός δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις, μέσω της εισόδου στρατηγικών επενδυτών σε δημόσιες επιχειρήσεις, παραχωρήσεις αδειών, του sale and lease back ακινήτων ή της ανταλλαγής μετοχών. Σε ό,τι αφορά τις πολιτικές εξελίξεις, θεωρεί ότι η μικρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής.

— H ΤτΕ συνιστά τη μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ εντός του 2009 και μηδενισμό έως το 2012. Θεωρείτε ότι οι συνθήκες επιβάλλουν ταχύτερη δημοσιονομική προσαρμογή απ’ αυτή που περιγράφεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας;

— Το δανειακό μας πρόγραμμα εκτελείται κανονικά και, ήδη πριν από το τέλος Φεβρουαρίου, έχουμε καλύψει ένα σημαντικό μέρος των δανειακών μας αναγκών για όλο τον χρόνο. Η κυβέρνηση έχει ως προτεραιότητα τον περιορισμό του δημόσιου ελλείμματος της χώρας. Ομως, ο περιορισμός του ελλείμματος πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί η είσοδος της ελληνικής οικονομίας στην ύφεση και η έκρηξη της ανεργίας. Συμφωνούμε, πάντως, με την Τράπεζα της Ελλάδος, ότι ο περιορισμός του ελλείμματος πρέπει να γίνει με τον περιορισμό των κρατικών δαπανών και την περιστολή της φοροδιαφυγής. Και εκεί θα ρίξουμε το βάρος. Ομως, σε αυτούς τους τομείς χρειάζονται αποτελέσματα και όχι μεγαλόστομες διακηρύξεις.

— Εμμένετε στον στόχο για μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3% σε τρία χρόνια;

— Το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης προβλέπει ότι το έλλειμμα θα μειωθεί κάτω από 3% το 2011, χωρίς να απαιτηθούν νέα μέτρα. Ηδη όμως, μετά την κατάθεση του προγράμματος, ανακοινώσαμε συγκεκριμένα μέτρα για τον περιορισμό των κρατικών δαπανών. Και με αυτά προβλέπουμε ότι θα πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με τους στόχους που έχουμε θέσει. Από τη μείωση κατά 10% των ελαστικών δαπανών του Δημοσίου, για παράδειγμα, το όφελος αναμένεται να φθάσει τα 500 εκατ. ευρώ. Σημαντικές μειώσεις όμως θα έχουμε και από τα υπόλοιπα μέτρα. Και κυρίως, όχι μόνο για φέτος, αλλά και για όλα τα επόμενα χρόνια.

  • Οι στόχοι θα επιτευχθούν

— Θα υπάρξουν νέα φορολογικά μέτρα;

— Οχι, εφόσον τηρηθεί το πρόγραμμά μας, όπως προβλέπεται.

— Από τι εξαρτάται, δηλαδή;

— Εφόσον τηρήσουμε αυτά που έχουμε πει, πετύχουμε τα έσοδα που έχουμε πει, κόψουμε τις δαπάνες και επιτευχθεί και ο ρυθμός ανάπτυξης, ο οποίος δεν εξαρτάται μόνον από εμάς, τότε δεν θα υπάρξουν. Εάν όμως κάποιο από αυτά υστερήσει, επειδή οι στόχοι μας παραμένουν ίδιοι, θα κάνουμε τις αναγκαίες προσαρμογές ώστε οι στόχοι να επιτευχθούν.

— Γιατί δεν αυξήσατε τους συντελεστές στα υψηλά εισοδήματα;

— Μπορεί να είναι ένα μέτρο που να ακούγεται ευχάριστο, αλλά από μόνο του δεν αποδίδει.

— Τα μέτρα για τους ελεύθερους επαγγελματίες είχαν ληφθεί στο όνομα της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής. Αυτή δεν σας απασχολεί τώρα;

— Ναι, γι’ αυτό και θα κάνουμε διασταυρωμένους ελέγχους και εντατικούς ελέγχους ειδικά στον χώρο αυτό, όπου υπάρχει κατά τεκμήριο αυξημένη φοροδιαφυγή.

— Κάνατε κάτι μαγικό στις φορολογικές αρχές, για να μπορέσουν να συλλάβουν τη φοροδιαφυγή;

— Δεν χρειάζονται μαγικά. Χρειάζεται η χρησιμοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, χρειάζεται αυστηρή παρακολούθηση. Δηλαδή, χρειάζεται η λογική τού παρακολουθώ, επιβραβεύω και τιμωρώ. Αυτά, είναι σαφές ότι θα γίνουν. Αλλωστε, ξεκινήσαμε ήδη και κάναμε αλλαγές προσώπων.

— Η Κομισιόν ζητεί επίσης συνετή εισοδηματική πολιτική; Τι ύψους αυξήσεις συνεπάγεται μια τέτοια σύσταση;

— Η εισοδηματική πολιτική θα καλύπτει τον πληθωρισμό και δεν θα επιβαρύνει την προσπάθεια που κάνουμε για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της εθνικής μας οικονομίας. Επιπλέον, οι μισθοί στο Δημόσιο θα καταβάλλονται από ένα κέντρο, ώστε να ξέρουμε τις συνολικές απολαβές που έχει κάθε δημόσιος υπάλληλος, σε κάθε υπηρεσία.

— Πότε θα γνωρίζουμε πόσα είναι τα συνολικά εισοδήματα που εισπράττει κάθε δημόσιος υπάλληλος από το κράτος;

— Υπολογίζουμε τον Ιανουάριο του 2010.

  • Οι μεταρρυθμίσεις

— Τόσο η ΤτΕ όσο και η Κομισιόν επισημαίνουν ότι απαιτείται μια πιο τολμηρή ατζέντα μεταρρυθμίσεων, στο ασφαλιστικό, στην αγορά εργασίας, στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Θα ανοίξει η κυβέρνηση τέτοια θέματα;

— Πριν κάνουμε μια μεταρρύθμιση, ας μην ξεκινάμε την επόμενη και εν τω μεταξύ να μην υλοποιούμε καμία. Πριν ανοίξουμε νέα θέματα, καλό είναι να επιταχύνουμε τους ρυθμούς υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων που έχουμε ήδη κάνει. Να μετρήσουμε τα οφέλη και να δούμε στη συνέχεια τις νέες προσαρμογές που πρέπει να κάνουμε. Η μεταρρύθμιση για το ασφαλιστικό βρίσκεται ήδη σε φάση υλοποίησης. Η μεταρρύθμιση στο ΕΣΥ περιλαμβάνει τον νόμο που ψηφίσαμε το περασμένο Σεπτέμβριο, που έχει στόχο τον περιορισμό των δαπανών και την ενίσχυση της διαφάνειας σε όλα νοσοκομεία και τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης. Επιπλέον, με τον νόμο που τέθηκε σε εφαρμογή τον Ιούνιο του 2008 προβλέπεται για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο σύστημα προμηθειών για τους φορείς του υπουργείου Υγείας. Σε ό,τι αφορά το άνοιγμα αγορών και υπηρεσιών, θεωρώ πως εκεί πράγματι πρέπει να προχωρήσουμε με τολμηρότερα βήματα.

— Το spread με την Ιταλία τον Οκτώβριο ήταν μηδέν. Τώρα έχει φτάσει γύρω στις 140 μονάδες. Τι δεν πήγε καλά;

— Κατ’ αρχήν πιστεύω ότι δεν δικαιολογείται τόσο μεγάλο spread από τα στοιχεία της οικονομίας. Συνετέλεσε δυστυχώς και η εικόνα που πέρασε στην Ευρώπη κυρίως, τον περασμένο Νοέμβριο και Δεκέμβριο, με τις διαδηλώσεις και τις ταραχές στην Αθήνα, καθώς δόθηκε η εντύπωση μιας γενικότερης αναταραχής.

— Δηλαδή μόνο πολιτικοί είναι οι λόγοι;

— Οχι. Βεβαίως είναι και το πολύ υψηλό χρέος – δεν χρειάζεται να το πω, είναι γνωστό.

— Φοβάστε ότι μπορεί να βρεθούμε κάποια στιγμή να μην μπορούμε να καλύψουμε μια έκδοση ομολόγων;

— Οχι. Μπορεί να πληρώσουμε παραπάνω από ό,τι πληρώναμε και απ’ ό,τι θα έπρεπε να πληρώνουμε. Βέβαια, σημειώνω ότι παρά την άνοδο του spread, το συνολικό επιτόκιο με το οποίο δανείζεται σήμερα η χώρα είναι χαμηλότερο από αυτό που είχαμε πέρυσι. Ωστόσο, το spread πράγματι είναι μεγάλο. Αλλά τονίζω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μη βρούμε κεφάλαια.

— Μερικοί ξένοι προβλέπουν ότι το spread με τα γερμανικά ομόλογα θα φτάσει στις 400 μονάδες βάσης. Το θεωρείτε πιθανό;

— Οχι. Εγώ βλέπω το spread να πέφτει, με την πολιτική που θα ακολουθήσουμε. Το μήνυμα είναι σαφές, είμαστε αποφασισμένοι να μη χαλαρώσουμε τη δημοσιονομική πολιτική, και αυτό είναι ένα θετικό μήνυμα για τις αγορές.

— Στην Ευρώπη γίνεται πολλή κουβέντα αυτή την περίοδο για ένα ευρωπαϊκό σχέδιο στήριξης χωρών της Ευρωζώνης. Επεξεργάζεται η κυβέρνηση μια πρόταση, την οποία θα μπορούσε να θέσει στη συζήτηση;

— Οχι. Δεν έχουμε επεξεργαστεί οποιαδήποτε τέτοια πρόταση. Δεν θεωρούμε ότι έχουμε κίνδυνο, παρόλο ότι πληρώνουμε μεγάλα spread και θα μας συνέφερε μια τέτοια λύση, αλλά είναι κάτι το οποίο εμείς δεν ζητάμε.

— Συμφωνείτε με την έκδοση ευρω–ομολόγου;

— Οταν και εφόσον τεθεί τέτοιο ζήτημα, τότε θα τοποθετηθούμε.

  • Η πλειοψηφία της μίας έδρας μάς κάνει πιο ενωμένους

— Διεθνείς οίκοι αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας, υποστηρίζουν ότι η οριακή κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν επιτρέπει στην κυβέρνηση να προωθήσει τις αναγκαίες τολμηρές μεταρρυθμίσεις. Μήπως θα έπρεπε να πάτε σε εκλογές;

— Η πλειοψηφία της μιας έδρας κάνει την κυβέρνηση πιο δυνατή και πιο ενωμένη. Είμαστε στο μέσο της χειρότερης οικονομικής κρίσης που ζει ο πλανήτης μας από το 1930. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη, με τους 151 βουλευτές, να ακολουθήσει τον δρόμο της ευθύνης και να πράξει ό,τι απαιτείται για να οδηγήσει τη χώρα με σιγουριά και ασφάλεια.

— Προσδοκάτε έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους ενός δισ. ευρώ. Ποιες είναι οι αποκρατικοποιήσεις που μπορούν να γίνουν υπό τις παρούσες συνθήκες στην αγορά;

— Σύμφωνα με τον σχετικό νόμο, αποκρατικοποίηση δεν είναι μόνο η διάθεση μετοχών δημοσίων επιχειρήσεων, αλλά είναι και άλλες μέθοδοι, όπως στρατηγικός επενδυτής, η παραχώρηση αδειών, το sale and lease back ή η ανταλλαγή μετοχών. Είμαι βέβαιος ότι τον στόχο που έχουμε θέσει θα τον πετύχουμε.

  • Δεν θα υπάρξει άλλο πακέτο για τις τράπεζες

— Εάν χρειαστεί νέο πακέτο ενίσχυσης της ρευστότητας, μπορεί το Δημόσιο να διαθέσει επιπλέον κεφάλαια και υπό ποιες προϋποθέσεις; Θα πρέπει να γίνει με κοινές μετοχές, ισχυρότερη συμμετοχή του Δημοσίου στη διοίκηση;

— Η κυβέρνηση ήδη έχει ψηφίσει και υλοποιεί το πρόγραμμα των 28 δισ. για την ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας. Η κυβέρνηση, μαζί με την Τράπεζα της Ελλάδος, παρακολουθεί στενά την εφαρμογή του. Θα πρέπει εδώ να επισημάνω ότι μόλις πρόσφατα ενεργοποιήθηκε ο τρίτος πυλώνας του προγράμματος που αφορά τις κρατικές εγγυήσεις ύψους 15 δισ. ευρώ. Επιπλέον, για να τονώσουμε τη ρευστότητα, καταθέτουμε νομοθετική ρύθμιση, με την οποία οι τράπεζες που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα δεν μπορούν να μοιράσουν μέρισμα για το 2008 σε χρήμα, αλλά μόνο σε μετοχές. Και επιπλέον δεν τους επιτρέπεται η επαναγορά των μετοχών τους για όσο διαρκεί το πρόγραμμα. Αν παρ’ όλα αυτά κάποια τράπεζα χρειασθεί επιπλέον κεφάλαια δεν έχουμε σκοπό να κάνουμε δεύτερο ανάλογο πρόγραμμα. Θα πρέπει να προχωρήσει με αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου.

— Λέτε όχι στη διάθεση μέρους των 28 δισ. ευρώ στις θυγατρικές των τραπεζών στη Ν.Α. Ευρώπη. Σας ανησυχεί ο κίνδυνος να χαθούν αγορές σημαντικές για τις τράπεζες, τις επιχειρήσεις και την ελληνική οικονομία γενικότερα;

— Τα 28 δισ. που διαθέτουμε μέσω του προγράμματος δεν αφορούν την ενίσχυση των τραπεζών, όπως η αντιπολίτευση, γνωρίζοντας ότι αυτό δεν ισχύει, υποστηρίζει, αλλά αφορούν την ενίσχυση της ρευστότητας της εθνικής μας οικονομίας. Και εκεί πρέπει να πάνε τα χρήματα αυτά. Οι απόψεις μας συμπίπτουν με αυτές του διοικητή της Τράπεζας Ελλάδος. Οι τράπεζες ασφαλώς και πρέπει να στηρίξουν τα καταστήματά τους στο εξωτερικό, όπως άλλωστε κάνουν οι ξένες τράπεζες για τα καταστήματά τους στη χώρα μας. Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει, ότι η παρουσία ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό βοηθάει τόσο τις ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εκεί όσο και την ελληνική οικονομία. Αυτή όμως η στήριξη των θυγατρικών τους θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί  είτε από τα ίδια κεφάλαια τους, είτε από άλλες πηγές άντλησης χρηματοδοτικών πόρων, όπως οι τοπικές καταθέσεις, οι διεθνείς κεφαλαιαγορές, οι διεθνείς οργανισμοί με τους οποίους συνεργάζονται, και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

  • Του Βασιλη Ζηρα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 22/02/2009
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s