Θάνος Βερέμης: «E, όχι δεν είναι άρχων του διαλόγου ο Μπαμπινιώτης»

«E, όχι δεν είναι άρχων του διαλόγου ο Μπαμπινιώτης»

Θάνος Βερέμης Προέδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας

«Δεν έχει καταλάβει ο κ. Μπαμπινιώτης. Νομίζει ότι είναι ο άρχων του διαλόγου. Ε, δεν είναι…». Ο Βερέμης, ξεκαθαρίζει, στην «Η», ότι ο διάλογος για τις αλλαγές στο Λύκειο και το Εξεταστικό δεν θα περιοριστεί στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ο κ. Βερέμης διαφωνεί με την πρόταση του κ. Μπαμπινιώτη για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια με βάση το βαθμό του Λυκείου, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εισαγωγής άνευ εξετάσεων μόνο στις Σχολές των Πανεπιστημίων ή τα ΤΕΙ με τη λιγότερη ζήτηση και υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχει δικαίωμα μετεγγραφής. Όσο για το ενδεχόμενο αλλαγών στο νόμο-πλαίσιο; Είναι κατηγορηματικός: «Σας λέω ειλικρινά, αν πάνε να βάλουν χέρι στο νόμο προς το χειρότερο θα διατυπώσω βαρύτατες αντιρρήσεις. Προς Θεού, μην πάμε να χαλάσουμε το μόνο καλό πράγμα που έγινε τα τελευταία χρόνια…».

Κύριε Βερέμη, ο διάλογος για τις αλλαγές στο Λύκειο και το Εξεταστικό πυροδότησε μια έντονη αντιπαράθεση ανάμεσα σε εσάς και τον κ. Μπαμπινιώτη. Τελικά, ποιος έχει την ευθύνη του διαλόγου;

Ο άνθρωπος δεν έχει διαβάσει το νόμο. Νομίζει ότι το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) είναι το αποκλειστικό όργανο του διαλόγου. Ο διάλογος θα διεξαχθεί και στα τρία Συμβούλια του ΕΣΥΠ, στο ΣΠΔΕ, αλλά και στα Συμβούλια Ανώτατης Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, διότι το θέμα αφορά σαφώς και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Είναι δυνατόν να μη γίνει σε όλα τα Συμβούλια η συζήτηση αυτή; Δεν έχει καταλάβει ο κ. Μπαμπινιώτης. Νομίζει ότι είναι ο άρχων του διαλόγου. Ε, δεν είναι. Ο κ. Μπαμπινιώτης θα αναλάβει τη συζήτηση του Εξεταστικού στο ΣΠΔΕ, αλλά βέβαια σε συνεργασία μαζί μου γιατί εγώ είμαι προϊστάμενός του. Σύμφωνα με το νόμο, εγώ προΐσταμαι των τριών συμβουλίων. Εάν τώρα ο νόμος καταστρατηγηθεί, αυτό είναι ένα άλλο θέμα?

Οδηγείστε σε ανοιχτή σύγκρουση με τον κ. Μπαμπινιώτη;

Δεν υπάρχει σύγκρουση, ανοιχτή ή κλειστή. Πρόκειται για μια παρεξήγηση που προήλθε από δημοσιεύματα του Τύπου. Μπορεί να διαφωνήσαμε στο παρελθόν με τον κ. Μπαμπινιώτη στο θέμα της μεταρρύθμισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση -εγώ ήθελα να προχωρήσει το ταχύτερο και ευτυχώς προχώρησε, ο κ. Μπαμπινιώτης ήθελε να συνεχιστεί ο διάλογος- αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε ή να επικοινωνήσουμε. Αλίμονο! Με είχε βάλει, μάλιστα, ο άνθρωπος στη διοικούσα του Τμήματος Τουρκικών και Ανατολικών Σπουδών που ίδρυσε ο ίδιος. Τον ευχαριστώ πολύ και οφείλω στον κ. Μπαμπινιώτη την τιμή να είμαι σε αυτή την επιτροπή.

Πρέπει ο διάλογος να έχει χρονοδιάγραμμα;

Ο διάλογος δεν μπορεί να τραβήξει σε μάκρος, διότι αλλιώς θα είναι μια πρόφαση. Θα είναι σαν να πετάμε την μπάλα στις κερκίδες. Δεν έχει νόημα ένας διάλογος που δεν καταλήγει σε κάτι σε ένα διάστημα. Με στεναχωρεί πολύ η διά μακρόν διαπραγμάτευση των θεμάτων που δεν οδηγούν πουθενά. Πρέπει να υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα, ως την άνοιξη ή τις αρχές του καλοκαιριού, να πούμε πήραμε αυτές τις αποφάσεις, φτάνει. Αυτή η μανία να συζητάμε και να συζητάμε, γιατί;

Η πρόταση της επιτροπής του ΕΣΥΠ για το νέο εξεταστικό σύστημα είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με εκείνη του κ. Μπαμπινιώτη. Μπορεί να βρεθεί ένα σημείο σύγκλισης;

Ποια είναι η έννοια του ΕΣΥΠ και των συμβουλίων του; Είναι να δοκιμάζει τις ιδέες που κατατίθενται. Και στο νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν ήταν μόνο η δικιά μας ιδέα. Υπήρξαν ιδέες και από τα κόμματα και από άλλους φορείς, από τις οποίες κάτι έμεινε. Υποθέτω ότι κάτι τέτοιο θα γίνει και τώρα. Η πρόταση της επιτροπής του ΕΣΥΠ είναι αρκετά εμπεριστατωμένη και θα κατατεθεί την άλλη εβδομάδα επισήμως. Δεν βλέπω, λοιπόν, πώς μπορεί να την αγνοήσει κανείς, γιατί έχει πάρα πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία. Από εκεί και πέρα θα αποφασίσουν οι συνομιλητές τι θα προκρίνουν, τι δεν θα προκρίνουν, τι θεωρούν ότι είναι καλό και τι δεν είναι καλό. Και ο Θεός βοηθός!

Ποιο είναι το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της πρότασης αυτής;

Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι προσπαθεί να περισώσει το Λύκειο ως θεσμό και να το αναβαθμίσει. Πώς; Φέρνοντας πάλι τους μαθητές που πήγαιναν στα φροντιστήρια στο Λύκειο. Μιλάμε για τη δημιουργία ενός εθνικού φροντιστηρίου που θα γίνεται μετά τις κανονικές ώρες του Λυκείου. Θα μειωθεί, βέβαια, ο αριθμός των μαθημάτων ώστε να παιδιά να μπορούν να αφομοιώσουν εις βάθος τις πληροφορίες που πλέον μπορούν να βρουν και στο ίντερνετ. Εγώ λέω απαλλάξτε το Λύκειο από όλες αυτές τις περιττές γνώσεις, δεν χρειάζονται. Στο εξωτερικό, τα παιδιά κάνουν 4-5 μαθήματα στο Λύκειο, δεν κάνουν 12-14.

Είναι τρελό… Το Λύκειο είναι ένα στάδιο στη ζωή του ανθρώπου, είτε πάει στο Πανεπιστήμιο είτε δεν πάει, απολύτως σοβαρό και σημαντικό. Διαμορφώνει την ώριμη σκέψη ενός ανθρώπου. Δεν μπορείς να του πετάς συνέχεια παπαγάλους, παπαγάλους, παπαγάλους? Θα υποστεί βλάβη ο εγκέφαλος αυτός.

Μπορεί, τελικά, το Λύκειο να αποδεσμευτεί από τις εξετάσεις;

Είναι δύσκολο και νομίζω ότι δεν πρέπει. Ενδεχομένως θα πρέπει οι εξετάσεις να αλλάξουν μορφή, να δημιουργηθεί δηλαδή μια εθνική εξεταστική επιτροπή η οποία να αποτελείται από ανθρώπους που δεν εμπλέκονται στους εξεταζόμενους. Λένε πολλοί να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση με τους βαθμούς του Λυκείου. Ε, τώρα, δεν ξέρουμε ποιοι είναι οι βαθμοί άμα κάποιος θέλει να πάει το παιδί του Λυκείου του στην Ιατρική; Θα του βάλει 20άρια από αρχής μέχρι τέλους. Ελλάδα είμαστε. Ο καθένας ευλογεί το δικό του το χωράφι?

Είστε, δηλαδή, εναντίον της ελεύθερης πρόσβασης στα Πανεπιστήμια;

Μα, ελεύθερη πρόσβαση σημαίνει επιστροφή των εξετάσεων στο Πανεπιστήμιο. Ας πούμε ότι μπαίνεις στο Πανεπιστήμιο με βάση τον βαθμό του Λυκείου. Την πρώτη χρονιά το Πανεπιστήμιο θα σε εξετάσει για να δει πού θα πας τελικά. Αυτό θέλουμε; Αυτό ήταν το μη αξιόπιστο σύστημα του παρελθόντος το οποίο καταργήσαμε. Αφήστε που δεν θα έχεις πού να τους βάλεις, αλλά ας πούμε ότι στήνουμε? αντίσκηνα στα Πανεπιστήμια για να χωρέσει όλος ο κόσμος. Αυτό που συζητάμε στην επιτροπή του ΕΣΥΠ είναι να μπαίνουν χωρίς εξετάσεις και με απολυτήριο 10 μόνο στις Σχολές ή τα ΤΕΙ με τη λιγότερη ζήτηση και υπό την προϋπόθεση ότι δεν μπορούν να μετεγγραφούν σε άλλες Σχολές που θέλουν εξετάσεις. Γιατί σκεφθείτε τώρα να μπει κάποιος στην τάδε Σχολή άνευ εξετάσεων και μετά να θέλει να μετεγγραφεί σε άλλη που έχει εξετάσεις. Αυτό είναι άδικο και δεν μπορεί να γίνει?

  • Θα με βρουν απέναντί τους…

Ο υπουργός Παιδείας εμφανίζεται διαλλακτικός σε αλλαγές στο νόμο-πλαίσιο. Πώς το σχολιάζετε;

Εάν θέλουν να αλλάξουν το νόμο προς το καλύτερο, εγώ είμαι μαζί τους. Σας λέω, όμως, ειλικρινά αν πάνε να βάλουν χέρι στο νόμο προς το χειρότερο, εκεί πραγματικά θα διατυπώσω βαρύτατες αντιρρήσεις. Προς Θεού, μην πάμε να χαλάσουμε το μόνο καλό πράγμα που έγινε τα τελευταία χρόνια. Θα μπορούσε να είναι καλύτερος, αλλά καλός είναι κι έτσι, τι να κάνουμε…

  • Συνέντευξη στην Χαρά Καλημέρη, ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 31/01/2009

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s