«Η επικοινωνία πια δεν φτάνει»

  • Ελκυστικά πακέτα για τους ξένους τουρίστες και μείωση των τιμών για τον εσωτερικό τουρισμό προαναγγέλλει ο νέος υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Κώστας Μαρκόπουλος. Στην πρώτη του συνέντευξη, ξεκαθαρίζει ότι είναι ο τελευταίος που θα πιέσει τον υπουργό Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου και διαφωνεί με τη θέση του προκατόχου του περί ανάγκης μείωσης του ΦΠΑ.

«Η επικοινωνία πια δεν φτάνει»

Αναλάβατε το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη και απρόβλεπτη οικονομική περίοδο. Τα μηνύματα που έρχονται από τουριστικές επιχειρήσεις είναι αρνητικά. Ποια είναι η βασική σας προτεραιότητα για να αντιμετωπίσετε αυτή τη δυσμενή εικόνα;

Πράγματι το 2009 θα είναι δύσκολο αλλά, κυρίως, ακόμα πιο απρόβλεπτο, γι’ αυτό οι πρώτες εικόνες δεν μας τρομάζουν. Οι μεγάλες συμφωνίες στην τουριστική κίνηση αλλά και οι οριστικές αποφάσεις των πολιτών της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου ως προς τις μετακινήσεις δεν έχουν ακόμη ληφθεί λόγω δυσμενούς ψυχολογικού κλίματος. Επομένως, προτεραιότητά μας είναι, πρώτον, η κατά κράτος διαφοροποιημένη πολιτική ως προς την προβολή της χώρας και, δεύτερον, η συντήρηση του ζωντανού μηνύματος για πολλούς μήνες.

Η ύφεση που καλπάζει στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στις αφίξεις τουριστών. Πώς θα περιορίσετε τη ζημιά;

Κορυφαία επιδίωξή μας είναι η υψηλή ανταγωνιστική τιμολογιακή μας πολιτική. Τα τουριστικά μας πακέτα πρέπει να είναι από τα πλέον δελεαστικά για τον ξένο τουρίστα. Τίποτα δε μπορεί να είναι σημαντικότερο από αυτό. Δουλεύουμε σκληρά πάνω σ’ αυτό το στόχο σε όλο το μήκος της διαδρομής της διαμόρφωσης μιας τιμής. Από το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων, των φόρων αεροδρομίου, των προσφορών των ξενοδοχειακών μονάδων. Οι επιχειρηματίες του τουρισμού πρέπει να συμβάλουν με μειώσεις τιμών. Εχουν συμφέρον να το κάνουν…

Πολλές ξενοδοχειακές μονάδες προετοιμάζουν απολύσεις ή περικοπή προσωπικού εν όψει της νέας περιόδου; Η κυβέρνηση έχει σχέδιο αντιμετώπισης ενός κύματος απολύσεων στον τουριστικό κλάδο;

Η κυβέρνηση έχει για όλους τους τομείς της οικονομίας σχέδιο για πιθανή αύξηση ανεργίας, όχι μόνο για τον τουρισμό. Το ενδιαφέρον μας μετατοπίζεται προς την πλευρά αυτών που υποφέρουν. Ωστόσο, δεν θα επιτραπεί μείωση προσωπικού που θα «τραυματίσει» την ποιότητα. Γιατί η τελευταία είναι η πλέον ζώσα διαφήμιση όσων αφήνουν την Ελλάδα και επιστρέφοντας στην πατρίδα τους την αξιολογούν.

Ο προκάτοχός σας έλεγε ότι για την τόνωση της τουριστικής βιομηχανίας απαιτείται μείωση του ΦΠΑ, όπως έκανε και η ανταγωνίστριά μας Ισπανία. Συμφωνείτε;

Η θεωρία ότι για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί πρέπει να «πάρουμε» από το κράτος έχει τελειώσει. Είμαι ο τελευταίος υπουργός που θα «πιέσει» τον κ. Παπαθανασίου στερώντας του έσοδα για να «σώσω» μια παρτίδα. Είμαι ο τελευταίος που θα ζητήσω εξαίρεση ή μείωση ΦΠΑ. Θα μειώσουμε τα τέλη παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5% για τις ξενοδοχειακές ομάδες. Η επόμενη τιμολογιακή κίνηση είναι των ξενοδόχων, ιδιαίτερα για τον εσωτερικό τουρισμό που κρατάει ανοιχτές τις μονάδες όλο το χρόνο. Να πέσουν οι τιμές για τον εσωτερικό τουρισμό. Να γίνουμε φθηνότεροι για τους Ελληνες τουρίστες, επιτέλους. Ολοι μας εργαζόμενοι και εργοδότες έχουμε χρέος να μειώσουμε λίγο τις προσδοκίες μας για το 2009.

Η αίσθηση των πρόωρων εκλογών είναι διάχυτη και ενισχύεται από συγκεκριμένα μέτρα της κυβέρνησης προς όφελος των ασθενών οικονομικά ομάδων. Εσείς αποκλείετε να πάμε σε κάλπες εντός του 2009;

Η κυβέρνηση ανανέωσε το προσωπικό της για να επιτύχει στόχους σε μια δύσκολη χρονιά. Η υποχρέωσή μας να στηρίξουμε τους οικονομικά αδύνατους δεν υποκρύπτει σαφώς εκλογικό αιφνιδιασμό αλλά μάλλον στροφή σε πιο ευαίσθητη κοινωνικά πολιτική. Στον τόπο μας κανείς δεν θέλει εκλογές. Ούτε οι πολίτες ούτε τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Εκτιμώ πως ούτε το ΠΑΣΟΚ το εννοεί. Μόνο εντύπωση θέλει να κάνει και να κρύψει την απόλυτη γύμνια του σε ό,τι αφορά πειστική πρόταση διακυβέρνησης πίσω από τη λάμψη μιας φωτοβολίδας..

Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, ο ανασχηματισμός έδωσε μια μικρή ανάσα στην κυβέρνηση αλλά δεν ήταν αρκετός για να περιοριστεί το εύρος της διαφοράς με το ΠΑΣΟΚ. Πώς θα κλείσει η ψαλίδα;

Η κοινωνία είναι ερωτευμένη με τη Νέα Δημοκρατία. Γεγονότα και συμπεριφορές δημιούργησαν κρίση εμπιστοσύνης, συνθήκες για καβγά και πολλά λόγια. Αυτή είναι η δημοσκοπική ψαλίδα. Είναι ο καβγάς. Τα νέα πρόσωπα του ανασχηματισμού είναι ο καταλύτης της αξιοπιστίας στο διάλογο με την κοινωνία. Διότι καμιά αλλαγή πολιτικής δεν πιάνει τόπο αν φορέας δεν είναι φρέσκα πρόσωπα, και το αντίστροφο. Εμείς, λοιπόν, οι καινούργιοι δίνουμε σκληρές γραπτές εξετάσεις στην πολιτική δράση. Κουβαλάμε στην πλάτη μας την ευθύνη, την ελπίδα και το βάρος μιας νέας γενιάς πολιτικών που ο Καραμανλής διάλεξε μεταξύ ισάξιων. Και στο πλάι μας έχουμε τη στήριξη των έμπειρων που έχουν πάντα ανοιχτό το τριψήφιο για συνεργασία και συμβουλή. Και ο Σουφλιάς και ο Παυλόπουλος και η Ντόρα και ο Μεϊμαράκης είναι παρά πόδα μας. Πάντα μετά τον Καραμανλή.

Διαδέχεσθε ένα πρόσωπο με ισχυρές επικοινωνιακές δυνατότητες. Σκέφτεστε να συνεχίσετε τη γραμμή που χάραξε στο υπουργείο ή υπάρχει κάτι συγκεκριμένο που θα φέρει τη δική σας σφραγίδα;

Σας είπα και πριν ότι οι εξετάσεις τώρα από την κοινωνία θα είναι στα γραπτά πλέον. Η επικοινωνία είναι απαραίτητη, θα γίνει με τον καλύτερο τρόπο αλλά δεν φθάνει πια. Ο,τι έχει σχεδιαστεί συνεχίζεται αυτούσιο και επενδύεται περαιτέρω. Κορυφαία μου επιδίωξη στη στρατηγική είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου κυρίως μέχρι το φθινόπωρο, ο εναλλακτικός τουρισμός και οι συμφωνίες για μεγάλα γεγονότα που θα αυξήσουν το τουριστικό προϊόν.

Ο Δημήτρης Αβραμόπουλους έλεγε: «Ζήσε το μύθο σου στην Ελλάδα». Ο Αρης Σπηλιωτόπουλος: «Ελλάδα: Αληθινή εμπειρία». Εσείς;

Δεν έχω χρόνο για αλλαγή σε σύνθημα ή λογότυπο του τουρισμού. Δεν είναι η ουσία τώρα. Αυτή την ώρα δεν έχω χρόνο για χάσιμο με διαγωνισμούς και ξόδεμα χρημάτων. Φυσικά, θα υπάρξουν προσαρμογές, ανανεώσεις, προσθήκες και επικαιροποιήσεις, καθώς και νέες πρωτοβουλίες στον τομέα της επικοινωνίας, με στρατηγικό σχεδιασμό. Ο,τι ξοδεύεται θα έχει στόχευση. Σύνθημά μου στο εσωτερικό του υπουργείου και των υπηρεσιών μας είναι «κάθε ευρώ στη διαφήμιση και ένας τουρίστας».

ΚΑΤΣΑΒΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, Ελεύθερος Τύπος, Κυριακή, 25.01.09

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s