Άρης Σπηλιωτόπουλος: Ο άτακτος από την Πάτρα


Μπορείτε να φανταστείτε τον Αρη Σπηλιωτόπουλο 15χρονο μαθητή να διαδηλώνει, να μετέχει με πάθος στα συνδικαλιστικά του σχολείου του, να κάνει αφισοκόλληση και να συλλαμβάνεται από την αστυνομία;

Ο Α. Σπηλιωτόπουλος όταν ήταν φοιτητής, με το φίλο του Κώστα Στεφανόπουλο – ανηψιό του τέως προέδρου.

Κι όμως, ο υπουργός Παιδείας τα έκανε όλα αυτά στα νιάτα του!

Ως μαθητής του Πρότυπου Σχολείου Πατρών στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ενταγμένος στη μαθητική οργάνωση της Νέας Δημοκρατίας, ΜΑΚΙ, έδωσε μάχη (χωρίς επιτυχία) για να μην καταργηθούν τα πρότυπα σχολεία. Ηταν η εποχή που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καταργούσε τις διακρίσεις και μαζί τα πρότυπα σχολεία…

  • «Τηλέφωνο για το λαό»

Ενας άλλος συνδικαλιστικός αγώνας στο σχολείο, όπως θυμούνται παλιοί συμμαθητές του, είναι αυτός για την τοποθέτηση… τηλεφώνου με κερματοδέκτη στους σχολικούς διαδρόμους, ώστε να μπορούν οι μαθητές να τηλεφωνούν ελεύθερα. Ο αγώνας αυτός κερδήθηκε εύκολα, καθώς ο συνδικαλιστής κατάφερε να πείσει τη διεύθυνση.

-Ο νεαρός Αρης δεν ήταν ο τυπικός καλός μαθητής χωρίς εξωσχολικά ενδιαφέροντα. Στις αρχές της τρίτης γυμνασίου έστησε έναν πειρατικό μουσικό ραδιοφωνικό σταθμό που εξέπεμπε κανονικά, κάνοντας αφιερώσεις στους συμμαθητές του. Κάποιος, όμως, τον κάρφωσε και η αστυνομία πήγε στο σπίτι του και τον ξήλωσε.

-Ο νέος υπουργός Παιδείας μπήκε στη ΜΑΚΙ στα 14, με την οποία και εξελέγη στο δεκαπενταμελές του σχολείου του στην Πάτρα. Ο λόγος ένταξής του στην κομματική αυτή οργάνωση ήταν η οργή του για το ΠΑΣΟΚ που ήθελε να καταργήσει τα πρότυπα σχολεία. Οπως έχει πει κι ο ίδιος, ήταν μια εποχή έντονων συγκρούσεων, ειδικά με την ΠΑΜΚ, αλλά και με την αριστερά. Οι γονείς του δεν συμφωνούσαν με την οργανωμένη ένταξή του στη μαθητική νεολαία της Ν.Δ. και ανησυχούσαν γι’ αυτόν.

-Από τη ΜΑΚΙ και την ΟΝΝΕΔ, ο Αρης Σπηλιωτόπουλος βρέθηκε να στελεχώνει τη νεολαία της ΔΗΑΝΑ, του κόμματος που ίδρυσε ο Κωστής Στεφανόπουλος. Θεώρησε ότι ήταν πιο κοντά στον «δικό του πολιτικό πολιτισμό» από τη νεολαία της Ν.Δ., όπου κυριαρχούσαν τα σκληροπυρηνικά στελέχη.

-Οταν τελείωσε το λύκειο, βρέθηκε στην Αθήνα για να σπουδάσει Πολιτική Επιστήμη και Δημόσια Διοίκηση (1985-1989). Συνέχισε με μεταπτυχιακά στο Λονδίνο, όπου στον ελεύθερο χρόνο του εργαζόταν σε κατάστημα που πωλούσε δερμάτινα είδη, κι όπως έχει πει κι ο ίδιος «υπήρξε ένας πολύ επιτυχημένος πωλητής».

  • Επιστροφή στο κόμμα

-Επιστρέφοντας από το Λονδίνο, επανεντάχθηκε στη Ν.Δ. υπό τον Μιλ. Εβερτ, στη γραμματεία Πολιτικού Σχεδιασμού, στην οποία γνωρίστηκε με τον Κ. Καραμανλή. Η συνέχεια από εκεί και πέρα είναι γνωστή…

-Ο νέος υπουργός Παιδείας σήμερα δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι θέλει διάλογο με τους μαθητές και τους φοιτητές, με τους οποίους «νιώθει κοντά, αφού δεν πάνε τόσο πολλά χρόνια που ήταν κι αυτός στην ηλικία τους».

Γνωρίζει καλά, πάντως, ότι εάν δεν δοθούν «λεφτά για την παιδεία», που δεν προβλέπεται, θαύματα δεν γίνονται. Αυτή τη φορά τα πράγματα δεν θα είναι τόσο εύκολα, όπως με τον κερματοδέκτη. Ισως γι’ αυτό και να τον επέλεξε γι’ αυτή τη θέση ο πρωθυπουργός. Για να κάνει αυτό που ξέρει καλά και δεν στοιχίζει: επικοινωνία.

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο φοιτητής μου που έγινε υπουργός»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ* στη ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Μεταξάς θυμάται ότι ο Αρης Σπηλιωτόπουλος ήταν ένας νεαρός φοιτητής που ξεχώριζε στο έτος του. Ρωτήσαμε τον καθηγητή του υπουργού να μας πει περισσότερα για τον Αρη Σπηλιωτόπουλο ως φοιτητή κι εκείνος δέχθηκε, απαντώντας, ωστόσο πολλές φορές, διπλωματικά.
* Θυμόσαστε τον σημερινό υπουργό Παιδείας όταν τον είχατε φοιτητή;

– Οχι μόνο τον θυμάμαι, αλλά τον είχα και συνεργάτη σε αρκετές ερευνητικές πρωτοβουλίες και παρακολούθησα τις σπουδές του και στο εξωτερικό.

* Ερχόταν στα μαθήματα; Συμμετείχε ενεργά στο αμφιθέατρο;

– Είχε συνέπεια στη συμπεριφορά του, σε ό,τι αφορά τις εργασίες του. Και στο δικό μου τουλάχιστον μάθημα ήταν πάντα εκεί.

* Είχατε αντιληφθεί το πολιτικό του στίγμα; Πρωταγωνιστούσε στα κοινά;

– Οχι, δεν είχα αντιληφθεί κάτι συγκεκριμένο. Ηταν όμως μια διακριτή παρουσία ανάμεσα στους συναδέλφους του.

* Είχε διαφανεί αν διέθετε κάποιο επικοινωνιακό ταλέντο;

– Αυτό που τον χαρακτήριζε ήταν η διαθεσιμότητά του, κάτι που με επικοινωνιακούς όρους είναι πάντοτε χρήσιμο.

* Τι θα τον συμβουλεύατε σήμερα;

– Να παραμείνει λιγόλογος, όπως είναι, και να επιλέγει σωστούς συνεργάτες.

* Το υπουργείο Παιδείας χρειάζεται κάποιον επικοινωνιακό υπουργό ή κάποιον τεχνοκράτη από το χώρο της εκπαίδευσης ώστε να τον γνωρίζει καλά;

– Ενας υπουργός Παιδείας πρέπει να έχει μια γενική θέση για την παιδεία και ταυτόχρονα να επιδιώκει την ακριβέστερη δυνατή γνώση των προβλημάτων.

* Ποια προσόντα πρέπει να έχει ο υπουργός Παιδείας;

– Καλλιέργεια, νοοτροπία διαλόγου και αίσθηση δημοσίου συμφέροντος.

* Τα έχει ο Αρης Σπηλιωτόπουλος;

– Εχω την εντύπωση ότι κάτι από το καθένα τον χαρακτηρίζει, αλλά είναι σε μία ηλικία που μπορεί να επιδιώξει πολλά. Είναι και εργατικός, νομίζω.

* Πιστεύετε ότι μπορεί να καταφέρει κάτι;

– Αν βοηθηθεί από την κυβέρνηση και τον εκπαιδευτικό κόσμο και αν φανεί συνεπής, κάποια πράγματα θα μπορέσει να τα βελτιώσει. Αν καταφέρει και κάποιες στρατηγικές ρήξεις, ακόμα καλύτερα.

* Ο Γ. ΜΕΤΑΞΑΣ είναι καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 18/01/2009

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s